Najczęściej występujące błędy ubezpieczyciela w kosztorysach naprawy pojazdu

Po kolizji lub wypadku drogowym uzyskujemy kosztorys wykonany przez rzeczoznawcę w systemie Eurotax, Audatex lub DAT naprawy pojazdu wykonany przez rzeczoznawcę zatrudnionego przez ubezpieczyciela OC sprawcy lub autocasco. Oczywiście każdy ma prawo czasem popełnić błąd, w końcu wszyscy jesteśmy ludźmi… ale czasami mam wrażenie, że kosztorysy ubezpieczyciela są naszpikowane błędami. Niektóre z nich wynikają z przeoczenia a niektóre znajdują się w nich z premedytacją po to, aby zaniżyć odszkodowanie dla poszkodowanego. Ubezpieczyciel prawie zawsze myli się na niekorzyść poszkodowanego, więc wniosek z tego jest jasny – im mniej Towarzystwo Ubezpieczeń wypłaci, tym więcej zaoszczędzi. Większość osób nie zdaje sobie sprawy albo nie zwraca na to uwagę, ale ma to spory wpływ na ilość pieniędzy, którą dostaniemy, więc warto poznać sztuczki ubezpieczycieli, aby umieć je wyłapać.

Ilość i stawka roboczogodzin (RBG)

Kosztorysy naprawy są wykonywane w systemach eksperckich, które mają wielką bazę informacji dotyczących pracy mechanika, lakiernika czy blacharza. System wskazuje ile jaka czynność powinna zająć, np. ile czasu potrzebuje mechanik, aby wymienić uszkodzony zderzak na nowy albo ile czasu potrzebuje lakiernik, żeby naprawić zarysowany błotnik. Czas ten jest wskazany w jednostkach czasowych (JC). 10 lub czasami 12 jednostek czasowych (JC) to jedna roboczogodzina (RBG) za którą przysługuje pewna kwota pieniężna. Niestety w systemach eksperckich można te parametry edytować i zmieniać, więc ilość roboczogodzin oraz ich koszt może się okazać zaniżona. Jeżeli nie jesteśmy mechanikami samochodowymi, nie wiemy ile czasu może zająć naprawa uszkodzonego samochodu. Przy podejrzeniu, że odszkodowanie zostało zaniżone, można skonsultować sprawę z serwisem ASO, niezależnym rzeczoznawcą lub Kancelarią Odszkodowawczą.

Towarzystwo Ubezpieczeniowe przy szkodach na pojeździe rozliczanych kosztorysowo w swoich dokumentach bardzo często stosuje stawkę za RBG w wysokości 50-80 zł. W autoryzowanych serwisach naprawczych (ASO) można się spotkać z kwotami od 130 do nawet 180 zł za RBG (w zależności od regionu). Należy jednak pamiętać, że na pokrycie tak wysokich kosztów przez ubezpieczyciela możemy liczyć tylko w przypadku faktycznej naprawy w ASO i przedstawiania TU faktury za naprawę. Nie oznacza to jednak, że musimy się zgodzić na przyznanie najniższej stawki roboczogodziny w wysokości 50 zł. Jako osoba poszkodowana nie mamy prawa powiększać rozmiaru szkody, ale mamy prawo do naprawy samochodu w warsztacie  dobrej renomie. Stawka średnio rynkowa w Polsce wynosi 100-110 zł i jest to stawka, którą ubezpieczyciel powinien pokryć.

Stosowane rabaty i amortyzacje

Kwotę odszkodowania znacznie zaniżają różnego rodzaju rabaty (na części zamienne, na materiały lakiernicze, na całość naprawy), amortyzacje i współczynniki odchylenia stosowane przez ubezpieczyciela – w większości przypadków bezzasadnie. Niestety większość z nas nie ma znajomości w sklepach lakierniczych czy sklepach z częściami samochodowymi, aby móc liczyć na rabaty w wysokości 25-40 %. Ubezpieczyciele oferują niby możliwość naprawy samochodów w ich zaprzyjaźnionych sieciach naprawczych, gdzie można uzyskać takie rabaty ale niestety większość poszkodowanych twierdzi, że po kontakcie z tym warsztatem okazywało się, że nie mogą zaproponować tak dużego obniżenia ceny. Jest to więc jedynie wybieg ubezpieczyciela mający na celu zaniżenie odszkodowania. Na każdej osobie, która nie będzie walczyć o dopłatę, tylko przyjmie zaproponowaną kwotę ubezpieczyciel zaoszczędzi.

Z kolei amortyzacje na części zamienne stosowane są dlatego, że TU twierdzi, że nawet części fabrycznie nowe ale eksploatowane kilka lat zmniejszają swoją wartość. Jeśli więc nasz samochód ma 8 lat, mamy fabrycznie nowe oryginalne reflektory, to powinniśmy otrzymać od ubezpieczyciela kwotę która pozwoliłaby za zakup nowej oryginalnej części zamiennej. Wtedy stosowane są amortyzacje w wysokości kilkunastu do kilkudziesięciu procent, ponieważ ubezpieczyciel twierdzi że skoro nasze reflektory były eksploatowane przez 8 lat, to nie należy nam się pełna kwota nowej części, bo byłoby to wzbogacenie się. W bardzo małej ilości przypadków zastosowanie amortyzacji jest poprawne, w większości spraw jest możliwość odzyskania zaniżonej kwoty.

Współczynnik odchylenia jest bardzo ciekawym przykładem zaniżenia odszkodowania i ma na celu  wyodrębnienie samego kosztu materiału lakierniczego bez kosztów dodatkowych, czyli kosztów reklamy, marży producenta czy sklepu itp. Jednakże są to koszty, których nie da się wyodrębnić i powinąć. Ani nam ani mechanikowi wykonującemu naprawę nie uda się przecież kupić lakieru w sklepie za cenę hurtową bez marży. Tego typu zabiegi ubezpieczyciela są więc próbą zaniżenia odszkodowania, której powinniśmy się przeciwstawiać i walczyć z tym negatywnym zjawiskiem.

Części zamienne gorszej jakości

Poszkodowanemu w kolizji lub wypadku komunikacyjnym należy się rekompensata poniesionej straty. Przy szkodach na pojeździe ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacić kwotę pozwalającą na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Tak więc jeśli mieliśmy zamontowane w samochodzie części oryginalne nowe (O) to takich właśnie powinniśmy oczekiwać, a nie zgadzać się na pokrycie kosztów najtańszych zamienników. Towarzystwa Ubezpieczeniowe twierdzą, że skoro części te były eksploatowane przez lata, to ich wartość znacznie zmalała od momentu nowości, a więc zastosowanie w kosztorysie części nowych oryginalnych spowoduje wzbogacenie u poszkodowanego. Właścicielom pojazdów uszkodzonych jest narzucany zakup części oryginalnych bez logo producenta (Q) lub części nieoryginalnych gorszej jakości (PJ, PT, PC). Niestety zastosowanie części nieoryginalnych nie przywraca stanu pojazdu sprzed szkody a dodatkowo jeszcze są to kwoty kilkukrotnie mniejsze niż ceny oryginałów. W przypadku zastosowania takich części w kosztorysie warto złożyć odwołanie, bo różnica w odszkodowaniu może być bardzo duża. Można też zlecić ocenę sprawy Kancelarii Odszkodowawczej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *