wypadeksamochodowy.com.pl

motoryzacja, transport, praca

zaciski hamulcowe
Technologia

Sprawne zaciski hamulcowe jako istotny element bezpieczeństwa jazdy autem

Jeśli samochód jest wyposażony w hamulce tarczowe, zaciski hamulcowe mają kluczowe znaczenie dla spowolnienia i zatrzymania samochodu. Zacisk hamulca odgrywa kluczową rolę w układzie hamulca tarczowego i pełni dwie funkcje. Po pierwsze działa jako wspornik do podparcia klocków hamulcowych po obu stronach tarczy lub jako podparcie samego wspornika zacisku – istnieją różne konstrukcje ale te dwie są najpopularniejsze.

Tłoki w zacisku

Po drugie zacisk wykorzystuje tłoki do przekształcania ciśnienia wywieranego na płyn hamulcowy przez główny cylinder na tarcie wirnika. Mówiąc najprościej celem zacisku hamulcowego jest dociskanie klocków hamulcowych do tarczy aby zatrzymać samochód. Istnieją dwa główne typy zacisków, pojedynczy tłok i podwójny tłok. Większość zacisków przednich jest dwutłokowa, ale wiele samochodów używa zacisków jednotłokowych z tyłu gdzie wymagana jest mniejsza siła hamowania. Naciśnięcie pedału hamulca wymusza nacisk tłoka głównego cylindra do przodu, ściskając płyn hamulcowy. Płyn hamulcowy dociska tłoczki zacisku w kierunku wirników, zaciskając je pomiędzy klockami hamulcowymi, co powoduje tarcie i spowalnia pojazd. Klocki i tarcze hamulcowe zużywają się i wymagają wymiany znacznie częściej niż zaciski. Główną przyczyną uszkodzenia zacisków jest jednak jazda pojazdem na zużytych klockach lub wypaczonych wirnikach. Obydwa zapobiegają rozpraszaniu ciepła tarcia przez system, ich zużycie może uszkodzić zaciski. Jeżeli klocki nie izolują zacisku przed nadmiernym nagrzewaniem, może dojść do uszkodzenia tłoka lub ciepło może przejść przez tłok do płynu hamulcowego, co może spowodować jego degradację. To ostatnie może spowodować awarię hamulca.

Uszkodzony tłok

Uszkodzony tłok lub skorodowany tłok może utknąć w jednym położeniu. Jeśli zablokuje się w pozycji złożonej, to koło straci zdolność hamowania. Jeśli utknie w pozycji załączonej, koło będzie hamować aż do zwolnienia. W miarę zużywania się klocków hamulcowych zacisk musi pozostawać wyśrodkowany na tarczy hamulcowej, aby umożliwić równomierny nacisk po obu stronach. Po serwisowaniu hamulców należy zawsze wyczyścić i nasmarować mechanizmy ślizgowe wysokotemperaturowym smarem hamulcowym, aby zachować pełny zakres ruchu. Jeśli nie są one odpowiednio nasmarowane, zaciski mogą zablokować się w jednym położeniu, w wyniku czego tylko jedna okładzina uzyska odpowiedni nacisk na wirnik. Jeśli jest to możliwe, sprawdzaj osłony przeciwpyłowe chroniące tłok zacisku i dwa sworznie ślizgowe. Te elastyczne osłony zapobiegają zanieczyszczaniu pracy powiązanych części brudem i wilgocią. Wszelkie uszkodzenia lub rozdarcia znalezione w osłonach należy szybko usunąć, zanim brud i korozja spowodują zatarcie części.