Sprawnie działający układ hamulcowy to podstawa bezpiecznej jazdy. Dzięki niemu możesz odpowiednio szybko zareagować na zmieniającą się sytuację i kontrolować zachowanie pojazdu na drodze. Aby hamulce zachowały pełną sprawność, musisz je regularnie serwisować. O czym warto pamiętać?
Jak dbać o hamulce w zabytkowym samochodzie?
Sprawnie działający układ hamulcowy to podstawa bezpiecznej jazdy. Dzięki niemu możesz odpowiednio szybko zareagować na zmieniającą się sytuację i kontrolować zachowanie pojazdu na drodze. Aby hamulce zachowały pełną sprawność, musisz je regularnie serwisować. O czym warto pamiętać?
Zawsze sprawdzaj sprawność całego układu hamulcowego
Pamiętaj, że układ hamowania to znacznie więcej niż tylko pedał hamulca. Do podstawowych elementów zalicza się także:
- klocki i tarcze hamulcowe;
- cylinderki hamulcowe;
- pompy hamulcowe;
- przewody hamulcowe.
Wszystkie te części nie będą jednak poprawnie działały, jeżeli nie zostanie do nich dostarczony płyn hamulcowy. Jest on magazynowany w specjalnym zbiorniczku wykonanym z tworzywa sztucznego lub aluminium.
Na elementach układu hamowania nie warto się oszczędzać! Jeżeli szukasz wysokiej jakości części do samochodów zabytkowych, zajrzyj na: https://garbus.pl/pl/c/Zbiorniczek-plynu-hamulcowego-i-plyn/3615.
Dlaczego należy wymieniać płyn hamulcowy?
Podobnie jak każdy inny płyn eksploatacyjny w samochodzie, także płyn hamulcowy trzeba regularnie wymieniać. Zbiorniczek płynu hamulcowego znajduje się pod maską samochodu. Pamiętaj, aby poziom cieczy znajdował się pomiędzy wskaźnikami minimum i maksimum.
Większość producentów płynu zaleca jego wymianę co 40 do 50 tysięcy kilometrów. Nawet jeżeli rzadko jeździsz, pamiętaj, że płyny i tak ulegają stopniowemu zużyciu i utlenieniu, tracąc swoje właściwości.
Wyeksploatowany płyn przestaje przekazywać siłę nacisku na pedał. Doświadczeni kierowcy mówią o „korkach parowych”, czyli pęcherzach powietrza, które powstają w przewodach i drastycznie zmniejszają efektywność hamowania.
Analogiczny efekt powstaje podczas gwałtownego hamowania. Temperatura płynu hamulcowego bardzo szybko wzrasta. Kiedy przekroczy temperaturę wrzenia, w cieczy pojawia się powietrze.
Wymieniaj zużyte klocki i tarcze
Regularnie odnawiany płyn hamulcowy to nie wszystko. Sprawnie działające klocki i tarcze gwarantują skuteczne hamowanie nawet na mokrej nawierzchni.
Wyeksploatowane klocki hamulcowe wydają charakterystyczny dźwięk podczas hamowania. Może to wynikać ze zużycia się warstwy ciernej, odłożoną warstwą zanieczyszczeń lub zacieraniem się zacisków.
Z kolei zużyte tarcze zaczynają generować piskliwe odgłosy podczas hamowania. Wyraźnie zmniejsza się także jego skuteczność. W skrajnych przypadkach od zewnątrz tarcz będzie widoczna warstwa rdzy.
Zarówno klocki, jak i tarcze możesz wymienić samodzielnie. Wykorzystaj do tego lewarek lub podnośnik do uniesienia auta. Upewnij się najpierw, że pojazd jest unieruchomiony i wiesz jak zdemontować koła w samochodzie.
Gdzie szukać części samochodowych do klasyków?
Jeżeli chcesz mieć pewność, że kupujesz wyłącznie nowe elementy, które są dopasowane do Twojego Volkswagena, zajrzyj na https://garbus.pl/. Znajdziesz tam podzespoły do takich samochodów jak Garbus, Bulik, czy Karmann-Ghia.
Sklep Garbus to gwarancja profesjonalnej obsługi i dużego wyboru części. Przekonaj się, że wymiana podzespołów w zabytkowym samochodzie nie musi być droga i skomplikowana. Sprawdź także, jak dobrać hamulce do zabytkowego Volkswagena: https://oautach.pl/jak-dobrac-hamulce-do-vw/