Każda przyczepka samochodowa powinna być wyposażona w odpowiednie i działające oświetlenie. Aby mogło one działać, konieczne jest zamontowanie i podłączenie gniazda przyczepki. Nie jest to praca bardzo trudna i każdy – nawet osoba, która nie jest elektrykiem samochodowym – może takie gniazdo zmontować i podłączyć. Od czego należy zacząć?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak podłączyć gniazdo samochodowe do przyczepki
- który przewód podłączyć do którego pinu
- jak rozmieszczone są światła i kolory kabli
- jak sprawdzić oświetlenie
Podłączenie gniazda przyczepki. Ilość pinów w gnieździe ma znaczenie
Pierwszą czynnością jaką należy wykonać podczas podłączania gniazda przyczepki jest sprawdzenie jakiego rodzaju gniazdo jest w haku samochodu i ile ma pinów. W przyczepce należy podłączyć gniazdo z tą samą ilością pinów Wyróżnia się gniazda z siedmioma i trzynastoma pinami. Gniazda posiadające siedem pinów mogą występować w wersji klasycznej albo wersji N lub S. Te ostatnie różnią się od klasycznego gniazda jednym. Podobnie jak przy gnieździe, które ma 13 pinów, można zamontować i podłączyć do przyczepki światło cofania.
Który przewód do którego pinu?
Wielu samodzielnie budujących swoje przyczepki i montujących haki do auta podłącza kabelki tak, by wszystko działało, nie przywiązując uwagi do działania godnego z normą. To błąd. Owszem, przy danej przyczepce i danym aucie wszystko będzie działać, jednak nie będzie możliwości podłączenia innej przyczepki, ponieważ światła będą działać nieprawidłowo. Warto więc podłączyć gniazdo przyczepki zgodnie z Polską Normą, która jasno określa w którym miejscu wtyczki dany przewód ma się znaleźć. Są też one oznaczone kolorami. Każdy kolor to przewód odpowiadający za coś innego. To bardzo praktyczne rozwiązanie, bowiem jeśli jakieś światło nie będzie działać, od razu wiadomo, którym przewodem warto się zainteresować i go sprawdzić.
Kolory i rozmieszczenie przewodów w gnieździe z siedmioma pinami
W najpopularniejszym, okrągłym gnieździe z siedmioma pinami, na samej górze powinien być podłączony żółty przewód doprowadzający prąd do lewego kierunkowskazu. Kolejne przewody – zgodnie z ruchem wskazówek zegara – powinny odpowiadać za następujące rzeczy:
- Przewód niebieski – światło przeciwmgielne
- Przewód biały – masa
- Przewód zielony – prawy kierunkowskaz
- Przewód brązowy – światło pozycyjne prawe
- Przewód czarny – światło pozycyjne lewe
- Przewód czerwony – światło stop
Oczywiście w gnieździe przyczepy przy haku wszystko powinno być podłączone tak samo, z wykorzystaniem przewodów takiego samego koloru. To bardzo ułatwia ewentualne naprawy awarii związanych z oświetleniem przyczepki samochodowej.
Przed każdym wyjazdem z przyczepką trzeba sprawdzić oświetlenie
Warto pamiętać, że gniazdo i wtyczka przy przyczepce mogą ulec zabrudzeniu, piny zaśniedzieć, Mogą też pojawić się przebicia w instalacji elektrycznej przyczepki lub w samym gnieździe lub wtyczce. To oczywiście może spowodować, że część oświetlenia nie będzie działać lub będzie działać ale nieprawidłowo. Przed ruszeniem samochodem z przyczepką warto sprawdzić działanie wszystkich świateł w przyczepce. Szczególnie ważne jest światło stop i kierunkowskazy. Jeśli oświetlenie nie działa prawidłowo, konieczne jest odłożenie wyjazdu do momentu usunięcia usterki oświetlenia. Oczywiście nie trzeba od razu rozbierać gniazda czy samej instalacji elektrycznej. Na początku warto sprawdzić żarówki w przyczepce, potem zaś to, czy prąd dociera do instalacji przyczepki. Czasami wystarczy oczyszczenie zaśniedziałych pinów we wtyczce, by wszystko zaczęło działać poprawnie.